Viiden taloyhtiön autot ladataan pian kotipihalla ja parkkihalleissa
Oulun jokivarteen valmistuu tänä kesänä hyvin poikkeuksellinen Kiinteistö Oy Koskenniskan Pysäköinnin rakennuttama sähköautojen latausinfrahanke. Sähköpistokepaikkoja on viiden eri taloyhtiön yhdessä hallinnoimalla parkkialueella yhteensä 234. Parkkipaikoista 62 sijaitsee pihalla, 29 autotallissa ja loput kahdessa eri autohallissa. Oululainen Sitema Oy on vastannut hankkeen esisuunnittelusta, kilpailutuksesta, rakennuskonsultoinnista ja rakennustöiden valvonnasta.
Kiinteistöyhtiö Koskenniskan pysäköinti Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Mällinen on erittäin tyytyväinen Sitemaan. Projekti on edennyt jouhevasti ja ilman vastoinkäymisiä. ”Heti hankkeen alussa Sitema esitteli meille tarkat yhteenvedot mahdollisista urakoitsijoista. Sen jälkeen hanke lähti etenemään nopeasti.”
Projekti toteutettiin KVR- eli kokonaisvastuurakentamisurakkana. Keväällä 2021 yhtiökokous antoi hankkeelle valtuutuksen, ja tarjoukset saapuivat elokuussa. Tarjousten evaluoinnin jälkeen Sitema esitti jatkokeskusteluihin valittavat urakoitsijat. Syyskuun puolivälissä pidettiin ylimääräinen yhtiökokous, jossa valittiin urakoitsija. Samalla tilaaja päätyi jatkamaan yhteistyötä Siteman kanssa projektinjohdon ja rakennustöiden valvonnan osalta.
”Sähköautojen latauspaikoista oli puhuttu jo pitkään, mutta hanke polki paikallaan, emmekä saaneet päätöksiä aikaan.”
Latausinfrahankkeen pääurakoitsijaksi valikoitui Oomi Oy.
”Sitema esitti enemmän kysymyksiä kuin konsultit yleensä”, kertoo Oomin tuotepäällikkö Timo Kenttälä.
Kenttälän mukaan tarjouspyynnöt ovat usein melko suurpiirteisiä; tilaaja ei ole kovin tarkasti miettinyt, mitä oikeastaan haluaa. Siteman tarjouspyyntö oli yksi parhaista. Tilaaja tiesi, minkä tyyppistä ratkaisua halusi, mutta ei edellyttänyt yhtä tekniikkaa vaan antoi liikkumavaraa tarjota eri tekniikoita. Alkuvalmistelut tarjouspyyntö mukaan lukien, urakan valvonta ja tekniset työkalut olivat huippuluokkaa.
”Kommunikaatio on sujunut hankkeen osapuolien välillä hienosti, ja asukkailtakin on tullut hyvää palautetta. He tietävät missä mennään ja mitä tapahtuu. Asukkaita on informoitu niin sähköisesti kuin perinteisesti ilmoitustaululla”, Kenttälä kertoo.
Koskenniskan isännöitsijä Immo Rautiainen Kiinteistötahkola Oy:stä kertoo Siteman panneen vauhtia isoon, monimutkaiseen hankkeeseen.
”Sähköautojen latauspaikoista oli puhuttu jo pitkään, mutta hanke polki paikallaan, emmekä saaneet päätöksiä aikaan.”
Rautiaisen mielestä Sitemasta on välittynyt sekä ammattimaisuus että kehitysmyönteisyys. Siteman mukaan tulo on nostanut toteutuksen laatua jokaisella osa-alueella, ja urakoitsijankin puolelta on saatu laadukkaampaa toteutusta. Niin yhteydenpito, laatuvaatimukset kuin dokumentaatiokin ovat olleet selkeitä. Tilaajan on ollut helppo luottaa siihen, että tehdään oikeita asioita.
Järjestelmän latausteho on säätyvä 11–3,5 kW riippuen siitä, montako autoa on kytkettynä järjestelmään yhtä aikaisesti. Esisuunnittelun aikana otettiin huomioon säätyvän lautauspiirin tarve, jolla varmistettiin ARA:n avustusehtojen täyttyminen. Hanke lähti heti siitä, että joka paikalle tulee kaapelointi ja kaikille mahdollistetaan tasa-arvoinen latausmahdollisuus. Autohalleissa sähkönsiirtojärjestelmä liitetään paloilmoitusjärjestelmään, joka kytkee sähköt pois tulipalon sattuessa.
Mällinen korostaa Siteman teknistä osaamista. ”Sitema on tehnyt erittäin hyvää työtä sähköteknisten kuvien yhdistämisessä, mikä oli valtava työ, koska latauspaikat oli rakennettu ainakin kuudessa osassa. Emme lähteneet enää kilpailuttamaan rakennustöiden valvontaa, vaan tilasimme kokonaisuuden Sitemalta.”
Sitema Oy:n toimialajohtaja Juho Simuna toimi hankkeen rakennuttajakonsulttina. Jo kilpailutusvaiheessa hän perehtyi tarjolla oleviin latauspistevaihtoehtoihin. Eri toimittajat saivat tarjota omaa järjestelmäänsä. ”Sitema on ollut mukana hanke- ja esisuunnittelusta alkaen. Varmistamme, että hanke toteutetaan tilaajan ja lainsäädännön vaatimusten mukaisesti. Yhteistyön merkitys eri osapuolten välillä on avainasemassa näin monipuolisissa hankkeissa”, kertoo Simuna.
Hankkeen kokoluokka ei ollut ainoa normaalista poikkeava asia. Siteman kehittämän etätoimintamallin avulla tutustuttiin digitalisaation tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin. Osapuolten välillä käytettiin 360-järjestelmää, johon urakoitsijat voivat liittää valokuvia ja videoita. Järjestelmä on jaettu niin isännöitsijälle, taloyhtiön hallitusten puheenjohtajille ja jäsenille kuin pää- ja aliurakoitsijoille. Kaikilla on sama tilannekuva, ja he näkevät helposti kohteen paikalla käymättä. Eri osapuolten saumaton yhteistyö onkin ollut yksi hankkeen menestystekijöistä.
”Uudet digitaaliset työkalut ja niihin perustuvat toimintamallit ovat nostaneet Siteman palvelut uudelle tasolle. Pystymme johtamaan ja valvomaan työtä etänä tarvittaessa reaaliaikaisesti. 360-kuvien avulla saamme tallennettua kerralla koko ympäristön tilan, joka tuo huomattavaa lisäarvoa laadunvarmistukseen. Reaaliaikaisen Visuro AR -etäyhteyden avulla voimme valvoa hanketta henkilöstömme sijainnista riippumatta”, jatkaa Simuna.
Haluatko tietää lisää sähköautojen latauksesta tai jäikö sinulla muuta kysyttävää?
Ota yhteyttä:
Juho Simuna / juho.simuna@sitema.fi / +358 40 137 2074